torsdag 16 maj 2013

Solveig på Härrydaskolan





Jag praktiserar på Härrydaskolan. I en liten tredje klass på 15 elever som är extremt mysig. Deras lärare heter Eva och man märker verkligen att hon är en toppen lärare. På Härrydaskolan jobbar ca 20 lärare. Sedan finns det ju också rektor, vaktmästare, städpersonal, bambapersonal mm. Skolan måste hålla sig till de regler som kommunen bestämmer och kommunen måste hålla sig till vad politikerna säger. Skolan byggdes 1958. Nästan alla på skolan är kvinnor. Vaktmästaren, träslöjdsläraren och 2-3 lärare är män.

De olika personerna som jobbar på skolan har även olika utbildningar. Det finns fritidspedagoger, städpersonal, vaktmästare, bambapersonal, rektor men även lärarna som jobbar där har olika utbildningar. De som har jobbar på skolan flera år har en annan utbildning än de som precis är färdigt utbildade. Men nästan alla har gjort sin utbildning i Göteborg. I dem flesta storstäderna kan man utbilda sig till lärare. Men det är också skillnad på utbildningen om man vill ha 1-3 klasser eller 4-6 klasser. 

Jag har lite olika uppgifter i klassen men får också bestämma ganska mycket själv vad jag vill göra. Oftast sitter jag tillsammans med de barnen som kanske har svårt med uppgiften som de har fått, eller så tar Eva den ena hälften av klassen och jag den andra men jag kan också bli elev igen och vara med att sitta i en bänk och göra uppgifterna som vi får. På rasterna är jag oftast med barnen för att lära känna dem mera och kunna vara ute.
Varje dag startas med tyst läsning. Sedan brukar man gå igenom dagen, kollar vilka som åker med bussen på eftermiddagen och kollar vad det blir för mat i bamba. Sedan är det olika vad vi gör från dag till dag. Idag hade vi t.ex. musik där vi lärde oss en ny engelsk sång, sedan var det matte där Eva hade den ena hälften medan den andra pysslade med mig och pyntade ett träd som står i vårt klassrum med färgglada blommor. På eftermiddagen efter en lite längre rast och lunch kom 3a till oss (vi är 3b). Där pratade om vad vi skulle göra på eftermiddagen tillsammans i grupperna som de är indelade i. (Det är 2 grupper. Hälften av 3a tillsammans med den ena hälften av 3b). Eva och 3a's lärare hade bestämt att vi skulle ha bild och teknik separat. Så medan den ena hälften fortsatte och gjorde sina serier som de hade börjat på, hade den andra gruppen teknik där de fick lära sig om slutna och brutna kretsar. De var i 3 och 3 grupper som delade på ett 9W batteri och fick testa olika saker. Tända glödlampor, sätta på en högtalare och använda en propeller. Jag tycker det är väldigt bra att man jobbat tillsammans med andra klasser. Man träffar nya personer, lär känna dem andra bättre och det blir mer an VI känsla och inte mer en DE känsla. Man kanske har fördomar om den andra klassen, men så lär man känna dem och märker att det inte stämmer. 
Eftersom det är en ganska liten klass är det oftast lugnt och skönt i klassen. Det är bra ljus, bra luft och mycket plats. På rasterna får barnen inte vara kvar inne utan alla går ut och oftast leker vi pantgömme eller spelar fotboll tillsammans. Då kan barnen springa av sig och bli av med sin energi så att det blir lugnt på lektionen. Läraren står alltid ganska mycket. Men en sak som jag tycker är bra är att när eleverna har en fråga så kommer de fram till lärarens bänk (där hon sitter på en sådan stol som kan flyttas upp och ner och ryggsätet kan justeras.) När de står bredvid henne kan de stå raka upp och ser bra. Men om Eva skulle gå till deras bänk när de räcker upp handen så skulle hon vara tvungen att böja sig ner för både bänkarna och stolarna kan justeras efter barnens längd på benen. Och bänkarna är inte direkt höga... 
Men vad jag tycker är synd är att Eva har så många uppgifter att göra som inte har att göra med barnen. Mycket pappersarbete, och det så mycket att jag tror det är svårt att hinna med på sin arbetstid. Jag tycker att man borde lägga ner varje minut av sin arbetstid till barnen. Hur lär jag dem bäst? Hur förklarar jag det här så att barnen förstår? Kan man göra det här på ett lite roligare sätt? mm. 
De dagar som jag har varit i klassen har varit riktigt roliga! Barnen är jätte goa och vi har roligt tillsammans. Men efter en dag är man helt slut när man kommer hem. För läraren och nu även jag måste  möta och se varje barn för sig själv vad dens styrka är men också barnets svagheter. Jag måste vara öppen och glad och försöka hjälpa varje barn, och det tar på energin! Men spännanda och interessant är hur snabbt barnen lär sig och med vilken iver de är med i varje uppgift! Och vad bra det är att de är så små klasser. Eva kan koncentrera sig på varje barn för sig och hjälpa varje barn med dess svagheter.

Jag tycker det är riktigt kul i klassen. Det är varierat från dag till dag och det är en bra stämning i klassen. Men det som jag tycker är inte så bra med arbetet är att man får så lite betalt, att det är så mycket pappersarbete och att man måste räkna med att man har en klass på 24 elever där kanske 2 elever skulle behöva lite extra hjälp i skolan. Men annars är det riktigt bra! Du är oftast med andra tillsammans men kan också få vara i fred på dina raster, du kan vara mycket ute om du vill, som lärare kan du lägga upp ganska fritt själv vad, när och hur du ska jobba med olika saker, det är varierat och du kan vara kreativ.
//Solveig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar