tisdag 21 maj 2013

Eriks PRAO



Ett av företagen jag praoade på heter Göteborgsfyrverkeri fabrik. Det ligger på Krutbacken 6. Det är ett ganska litet företag om man ser till lokaler och anställda. Det är sex stycken fastanställda men under min praktik var där även 2 andra äldre praktikanter. Trots att de inte är så många anställda är de störst och bäst i Norden på fyrverkerier. 
Mina arbetsuppgifter var inte fasta om man kan säga så. De var väldigt skiftande och jag hjälpte till med det som de bad mig göra. Det var till exempel att packa upp kartonger med fyrverkerier och lägga dem på sin plats i hyllorna, montera isär avfyrningspallarna som använts vid andra fyrverkerier och sortera de avfyrade fyrverkerierna. Kopparkablarna återvinns och resten slängs. Pallen ställde jag bara i hörnet. Sedan var min arbetsuppgift att sköta palllyften när vi lastade på och av lastbilen med grejer som skulle till Liseberg. Det var bland annat avfyrningsramper och elektronik som skulle monteras.
På fyrverkeri dagen skulle pallarna spikas ihop och rören skulle laddas med en fyrverkeri pjäs. Jag och Ingemar fick spika ihop pallarna och ladda pjäserna medan de andra kopplade till el-tändning och märkte stubinen innan den kopplades till systemet. Det var ett helvete då det var blåsigt och spöregnade. Jag var där från åtta på morgonen och fyrverkeriet var klockan elva på kvällen. Vid två- tiden var jag hemma och bytte kläder, allt var genomvått och jag frös som ett djur. När jag kom tillbaka fick jag låna ett snyggt orange regnställ och jag hade med mig ett par stövlar. Då gick det mycket bättre. 
De har alla gått på Chalmers pyrotekniska utbildning förutom Ingemar som var han som höll koll på mig. När jag frågade vad som krävdes för att jobba där var det bara att man var praktisk, försiktig, intresserad och social. De anställde helt enkelt folk som de ansåg passade för jobbet.
Angående könsfördelningen är jag ganska nöjd med företaget. När jag praoade var där 3 kvinnor och 4 män utan mig inräknat. En av vardera kön var dock äldre praktikanter. Detta är definitivt ett företag som jag skulle kunna tänka mig att arbeta på. Det var grymt häftigt att få vara med och ladda fyrverkerierna och få vara med och stå bredvid när det avfyrades. Jag är mycket intresserad av pyroteknik och kemi så jag tror att det skulle passa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar