tisdag 14 maj 2013

PRAO på konditori i Mölnlycke

Hej jag praoar på Johnséns konditori i Mölnlycke, konditorit ägs av Conny. Det är sex stycken som är anställda på heltid och så är det två stycken som jobbar extra på helger eller lov. På konditorit säljs baguetter, mackor, bullar, bakelser, tårtor, kakor, kaffe, the, dricka, panini, pajer, plocka egen sallad, pannkakor och bakad potatis. Men snart så kommer konditorit att byggas ut så det blir ett konditorit och en buffé restaurang. På konditorit så får jag plocka av disk, plocka in och ut ur diskmaskinen, skära grönsaker, fylla på med kaffe, fylla på med dricka, plocka sallad till kunderna i plocka egen salladsbaren, fylla på med dressing och fylla på med sallad. Det är ganska enkla grejer, för det är en jätte simpel diskmaskin där man bara lägger disken på ett ställ och sen kör in den i diskmaskin och det är en kaffe maskin som man bara behöver bara fylla på med kaffepulver och byta kanna. Plocka egen sallad är också väldigt enkelt för där ligger de olika sallads ingredienserna i olika skålar och fylla på med sallad är bara att ta in skålen i köket och fylla på med sallad. Fylla på med dricka är inte svårt det kan bara vara jobbigt att bära drickorna från förrådet till kylen. Skära grönsaker är också enkelt för vissa grönsaker skär man bara som vanligt med kniv, men vissa grönsaker som t.ex gurka och champinjoner då använder man en speciell maskin. Maskinen skivar gurkan och champinjonerna i ganska tunna skivor, det ända man behöver tänka på är att när man ska skiva gurka då behöver man göra ett snitt i gurkan för då blir det enklare att använda gurkan till smörgåstårtor. De som flesta jobbar på konditorit har utbildat sig på Este Mosesson Hotell Restaurang och de andra två har en vanlig Samhäll utbildning. Så man behöver inte ha en speciell utbildning för att jobba på konditorit. Men om man ska jobba på restaurangen som kommer snart så måste man antagligen ha en speciell utbildning om man vill vara kock. Förutom Conny så är det bara tjejer som jobbar heltid och så är det en tjej och en kille som jobbar lite då och då på helger och lov. Jag tror nog att jag skulle kunna tänka mig att sommar jobba eller jobba på lov eller helger på konditorit som ett extra knäck. Men jag skulle nog inte kunna jobba på konditorit på heltid, för att det är inte jätte bra betalt, jag tror att jag skulle bli uttråkad efter ett tag och jag skulle nog inte vilja göra samma saker på jobbet som jag kommer göra hemma. / Alexander Bengtson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar