måndag 27 maj 2013

Saras PRAO








La cuisine Momento
La cuisine momento är ett litet Café som ligger vid Wieselgrensplatsen, på Hisingen. Det ligger ganska öppet och centralt. Dom som jobbar där är 4 stycken, 2 av dom startade cafét för 8 årsedan.
Det är mest ansvarig för och det jag gör mest är disken, jag tar hand om kundernas disk, slänger maten som blev över, sköljer av porslinet och sätter i en liknande back. När den är full rullar jag in den i en större diskmaskin. Sedan ställer jag tillbaka den rena disken på sin plats. Jag städar en del också. I slutet av dagarna sopar och moppar vi. Det är nog det som är mest krävande. Dom har bett oss att verkligen moppa ordentligt och att ta i när vi gör det. Mina armar var helt slappa efter det, haha. Under dagarna tvättar vi ibland olika saker som behövs rengöras. T.ex spisen, kylskåpen, brickstället. Ibland om jag har tur får jag göra i ordning grönsaker till mackorna eller förbereda bakelser.
Dom som jobbar på Cafét har inte nån större utbilnding. Men två av dom hade gått kallskänka utbildning, där lär man sig om hur man ska tillaga kalla rätter som mackor, sallader, förrätter och efterätter. Man lär sig även om Hygien och hur man ska sköta Cafér eller resaturanger.
Personalen består av 3 kvinnor och 1 man. Jag tror de är vanligare att kvinnor jobbar på caféer. I alla fall ser det så ut utifrån. Vad jag har sett sköter mer mannen leveranserna, pappersarbetet och lite av matlagningen såklart. Medans kvinnorna mest bakar, gör mackor o.s.v.
Jag skulle inte kunna tänka mig att arbeta här eller på något annat café i framtiden. Jag tycker det är ett ganska enformigt jobb. Även ifall det skulle vara hur kul som helst att möta nya människor varje dag så förändras inte miljön. Man är kvar på samma ställe hela tiden, det skulle jag inte klarat av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar