tisdag 21 maj 2013

Amandas PRAO



Jag har praktiserat på CT24 som är ett cafe på Linegatan.
Cafet ägs av en 23 årig kvinna som heter Kira och hennes man Janne. CT24 finns på två ställen i Göteborg , ett på Linegatan och ett på Avenyn. Cafet är väldigt stort och har en populär uteservering i solen som drar åt sig mycket kunder. Det jobbar två stycken tjejer på vardagar men på helger så är det oftast 3 stycken. På cafet serveras både frukost , lunch och vanlig fika. Till frukost kan man t.ex få amerikanska pannkakor , baguette , risgrynsgröt , ägg o.s.v. Till lunch såldes det mycket pasta och sallader av olika slag.
Jag har fått göra det mesta som man gör på cafe. Jag har fått laga mat, förbereda alla mackor på morgonen,plockat disk,städat,serverat kunder. Jag har tillochmed fått hjälpa till i kassan vilket var något av det roligaste. Fick då klicka in på datorn vad kunden ville ha och sedan lära mig göra t.ex latte som jag sedan fick servera kunden.
Som servitris behöver man ingen speciell utbildning utan det är ett jobb som bara är att lära sig. Det krävs inte så mycket heller.
Men tjejerna som bara jobbade inne i köket hela dagarna hade olika utbildningar. En av dom hade gått cafe och servering , de andra tjejerna hade mest detta jobbet som ett förstajobb innan dom skulle plugga vidare så egentligen behöver man inte ha någon speciell utbildning för att jobba här. Men man har ju en stor fördel om man gått cafe och servering utbildningen.
Könsfördelningen på cafet är inte speciellt jämn. Här jobbar det bara tjejer och alla är runt 20 år gamla.
Jag har fått sommarjobb på cafet så det är absolut ett bra sätt att tjäna in lite extra pengar på. Tjejerna på cafet är jättetrevliga och arbetsmiljön är det verkligen inget fel på. Jag hade kunnat tänka mig ha detta som ett extrajobb eftersom det är bra arbetstider och inte så ansträngande men hade inte velat jobba här på heltid. Jag tröttnar väldigt lätt på att göra samma sak hela tiden och bara på dessa 2 veckorna tröttnade jag enormt mycket på att göra samma mackor varje dag t.ex. Jag behöver nog ett jobb där det händer lite mer och varierade uppgifter än vad det är på ett cafe.
Men cafejobbet skulle nog passa mig jättebra som ett extrajobb då jag gillar att laga mat, servera och prata.
Jag har lärt mig massa saker under min prao och tyckt att det varit jätteroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar