måndag 20 maj 2013

Anton på Bok cafét




Jag praktiserar på Bok cafet som ligger i Mölnlycke. Hon som äger cafet heter Anneli. 3 stycken jobbar heltid och 2 stycken jobbar bara några timmar i veckan. De som bara jobbar några timmar i veckan brukar bara stå i disken under lunch tid. PÅ cafet säljer dem frallor, bakelser, läsk, kafe, olika slags baguetter, köttbulle och egg mackor, panini, pannkakor, och så säljer dem lunch mellan 11-14 varje dag. Sedan har dem också en hel del annat man brukar kunna hitta på ett cafe.
Det jag har fått göra är att, jag har fått testa på att göra massor av olika saker. Jag har fått skivat och gjort ordning massor av grönsaker till sallads buffen T.ex blomkål, sallad, tomater, gurka, paprika, ananas, morötter, champinjoner, lök och broccoli. Jag har även fått göra 3 olika slags dressingar till salladen. Det var vitlöks dressing, Rhode Island och en ört dressing. Jag har även fått hjälpa kocken lite med att skära lök till pannbiffar och skära potatis. Sedan har jag även fått göra lite mindre tråkigt som att hämta disk och ställa ordning det. Men det måste ju också göras på ett cafe.
3 stycken på cafet har gått en 3 årig utbildning som heter hotel och resturang. Resten av dem andra har inte gått någon extra utbildning alls. Alla som jobbar på cafet är kvinnor förutom en och de flesta som praktiserar på cafet är killar.
Jag skulle tänka mig att sommarjobba på detta eller något annat liknande företag men inte som heltidsarbete. Jag tror jag skulle bli trött på det när man gör i princip samma saker varje dag. Men som helhet så är jag nöjd med dessa 2 veckor och jag har lärt mig en hel del nya saker.
/Anton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar