fredag 17 maj 2013

Alexanders praktik




Företaget jag praktiserar på heter Av-tjänst, där jobbar man med av-teknik. Av-teknik är tekniska hjälpmedel för t.ex någon som informerar eller som undervisar något. Exempel på hjälpmedel kan vara en projektor, dator eller högtalare. Av-tjänst hjälper olika företag med att installera konferensrum med projektor, dator, ljudanläggning och annat. Nu har dom ungefär 400 rum som dom har installerat och om nått går sönder i något rum så åker dom dit och fixar det. Rummen ligger över hela Sverige. Dom har också en hemsida som heter www.avtjanst.com.
Mina arbetsuppgifter har varit lite olika, jag har mest installerat windows 7 och office på nya datorer som sedan används i dessa rum.. När vi har åkt ut till olika anläggningar får jag mest titta på och hjälpa till med små saker för det är lite mer komplicerade grejer då. Jag har också fått göra listor där jag skriver in vilken dator som är var och vad den har för serienummer.
Det är 6 stycken anställda på företaget och alla är män, alla har en data/teknik utbildning. Det finns 2 stycken som har hand om sälj och inköp och 4 stycken som gör installationer. Alla är runt 40 till 60 år, dom har varsitt kontor.
Jag kan tänka mig att jobba på Av-tjänst för att det är något som jag tycker är intressant och jag gillar datorer och annan teknik. Positiva saker är att det är flexibla tider och att man kan jobba hemma om man vill eller behöver. När man kommer till olika ställen så träffar man alltid nytt folk och det kan vara både bra och dåligt, min handledare säger att många kan vara dryga eller att dom tror att dom vet bättre, det finns också väldigt snälla människor också. En annan sak som kan vara både negativt och positivt är att man måste åka runt i Sverige. Det positiva är att man får se fina platser runt om Sverige, det negativa är att man ibland måste sova över där eller komma hem väldigt sent./ Alexander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar