onsdag 6 november 2013

Besök i Landvetter kyrka


Idag besökte vi Landvetter kyrka, prästen Maria berättade om kyrkan och kristendomen. Svenska kyrkan är protestantisk.


Inom kristendomen begraver man sina döda på kyrkogården.De kristna tror att efter döden så får man evigt liv.

Duvan är en symbol för den Heliga anden. När Jesus döptes så öppnades himlen och en vit duva flög över Jesus i floden. Duvan har blivit en symbol för dopet. Den hänger över dopfunten. 


På altaret ligger bibeln den heliga boken i kristendomen.
Den heliga bibeln är indelad i två delar i det gamla och nya testamentet. Jesus korsfästes och återuppstod efter sin död.

På långfredagen dog Jesus på korset. Han blev uppspikad på korset för att han sa att han var guds son. Lärjungen Judas förrådde honom till Pilatus. Pilatus var romarnas ledare i Palestina på den tiden. 

TRO, HOPP & KÄRLEK är de viktigaste begreppen inom kristendomen. Detta är symbolen för HOPP.

KORSET är symbolen för TRON.

HJÄRTAT är symbolen för KÄRLEKEN.

Dopet är ett av den protestantiska kyrkans sakrament. Sakrament är en helig handling. I Svenska kyrkan döper man oftast små barn, ibland äldre. De döps i ett dopfunt.
Förr i tiden doppade man ner hela barnet i dopfunten, men nu får man bara lite vatten på huvudet. 

Här är några av Jesus lärjungar. 


Här är två av Jesus lärjungar, Marcus och Mathaeus. De har skrivit två av evangelierna i Bibeln. De finns i nya testamentet. Evangelium betyder glatt budskap.

Johannes och Lucas som också skrivit två av evangelierna.



Martin Luther var den första som översatte bibeln till tyska som senare översattes till svenska. När man kunde berätta bibeln på svenska började man använda dem här predikstolarna där prästen står och predikar.


Svenska kyrkan är en del av den protestantiska kyrkan. 
Det var Martin Luther som la grunden till den protestantiska kyrkan. 
Han lovade Gud att bli munk om han klarade sig i ovädret. Han klarade sig och gjorde som han sa, han blev munk. 
Han blev kär i en nunna som egentligen inte munkar och nunnor fick. De skulle leva i celibat. De rymde och gifte sig och fick massa barn.
Martin Luther blev bannlyst av den katolska kyrkan för att han protesterade mot saker inom kyrkan. 



Idag när vi var i kyrkan så berättade prästen om när Sverige blev kristet under vikingatiden. Då hade man mycket vapen så då var man tvungen att lägga ifrån sig alla vapen i vapenhuset, det första rummet man kommer in i i kyrkan.   




Prästen visade stolan, som är en som en krage och om vad färgerna på dem betydde. Svart= Står för sorg och den har prästen på begravningar och på långfredagen. Röd= Den röda färgen representerar blod. Violett= Har man under fastan. Vit= Festens färg. Det är bara prästen som får ha stolan på sig.

Det här är Landvetter kyrkan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar